Ako pripraviť firmu na recesiu? A dá sa to vôbec? Trh a nákupné správanie sa dynamicky menia a je veľmi ťažké predikovať zmenu nálad a preferencií zákazníkov. Zmenám čelia všetky firmy a značky, záleží však na tom, ako sa dokážu prispôsobiť a na ich ochote investovať do efektívneho marketingu.

Firma Dajana Rodriguez je pekný príklad, ako zmeny využiť na rast. Aké je tajomstvo ich úspechu? Rýchlosť, rozhodnosť, spolupráca, vzájomná dôvera a efektívne investície do marketingu a technológií. Na prvý pohľad sa to zdá jednoduché, ale bez dokonalej znalosti vlastného biznisu, vizionárstva, či vlastného nadšenia a schopnosti motivovať spolupracovníkov nie je možné riadiť a zachrániť firmu s 20 zamestnancami. Pozrime sa spoločne, čo všetko pre záchranu firmy spravili a čo všetko ich to stálo.

O značke Dajana Rodriguez

Firma Dajana Rodriguez pôsobí na trhu 8 rokov a je známa prémiovými koženými kabelkami a koženými výrobkami. Majitelia firmy sa v roku 2018 rozhodli investovať do značky a rozvoja firmy. Ako každá rodinná firma, aj Dajanina, musela rozhodnúť o tom, ktoré procesy a aktivity delegujú a ktoré si ponechajú interne. Až 84% slovenských rodinných firiem riadia členovia rodiny (KPMG: Barometer rodinných podnikov 2019). Ak však chcú rásť a obstáť na globálnych trhoch, potrebujú externého manažéra. V rodinných firmách sa mnoho činností rieši interne, nielen kvôli vysokým nákladom na externé služby. Pri rýchlom raste však majitelia narazia na hranicu, kedy už nemajú dostatočný nadhľad pre strategické rozhodovanie, alebo im chýbajú vlastné kapacity, čas, či energia, aby riadili všetky procesy sami. Kľúčovým rozhodnutím pre manažment Dajany Rodriguez bolo zameranie na rozvoj biznisu v zahraničí a na to potrebovali všetky obchodné a manažérske kapacity. Marketing na kľúč sa tak stal súčasťou firmy Dajana Rodriguez ako externé marketingové oddelenie.

Viac informácií o značke Dajana Rodriguez nájdete na: www.dajanarodriguez.sk

Dajana Rodriguez – dizajnérka a tvár značky

 

Záchrana firmy v čase pandémie

Raul Rodriguez, spolumajiteľ a výkonný riaditeľ spoločnosti, predpokladal zmeny na trhu už vo februári. Aj keď pokles obratu ešte nebol viditeľný, firmu začal pripravovať na nové podmienky. Rodinná firma, ktorá zamestnáva a živí 20 ľudí, je citlivá na pokles odbytu, preto bolo potrebné rýchlo konať. Analýza možností ako udržať firmu nad vodou a zodpovednosť postarať sa o zamestnancov viedli k rozhodnutiu pustiť sa do výroby rúšok. V tej dobe boli rúška skôr raritou ako nevyhnutnosťou, ale vývoj pandémie naznačoval, že dopyt po nich bude rapídne stúpať. Nasledovala expresne rýchla reorganizácia výroby, dohody o spolupráci so spriatelenými firmami a spustenie testovacej výroby. Úlohou Marketingu na kľúč bola komunikácia značky Dajana Rodriguez. Na jednej strane bolo potrebné udržať ju stále v povedomí verejnosti, na druhej strane bolo potrebné citlivo vysvetliť zmeny vo výrobe a predísť negatívnym reakciám klientiek. Dajana s našou asistenciou natočila video a vďaka svojmu dosahu na sociálnych sieťach citlivo informovala o okolnostiach a začiatku výroby rúšok. Video dosiahlo na Facebooku takmer 370 tisíc videní a prezdieľalo ho 1700 ľudí.

 

Video na Facebooku vysvetľujúce aktuálnu situáciu vo firme DR, s.r.o.

Prvých 500 rúšok išlo na pomoc mestu Partizánske. Firma sa zároveň stala partnerom projektov Kto pomôže Slovensku a Hodina pre seniora a pomáhala aj mnohým menším združeniam, ktorým rúška darovali.

Namiesto uvedenia jarnej kolekcie, firma začala šiť rúška. Výroba kabeliek sa zmenila na výrobu bavlnených dvojvrstvových rúšok

Dopyt po rúškach vysoko prevýšil očakávania a firma potrebovala ďalších 10 šičiek, čím dosiahla výrobnú kapacitu až na 12.000 rúšok denne. Rozhodnutie zamerať sa na veľkoodberateľov a firemných klientov umožnilo zjednodušiť distribúciu a znížiť manipulačné náklady. Skôr ako začal klesať dopyt na slovenskom trhu sa tím obchodníkov začal obzerať po zahraničných trhoch. Vďaka tomu, že okolité krajiny zavádzali povinnosť nosiť rúško neskôr ako Slovensko, firma bola pripravená dodávať rúška vo vysokej kvalite a objeme okamžite. Odvážne plány si vyžadujú rýchlu a odbornú exekúciu. Vďaka spojeniu silného obchodného tímu, rýchlej reakcii a podpore marketingových aktivít sa slovenské rúška z Partizánskeho dostali na nemecký a rakúsky trh.


Promo video pre zahraničných obchodných partnerov.

 

A čo kabelky?

Zmena vo výrobe sa prejavila aj v obratoch firmy. Zatiaľ čo rúška zachránili firmu a zamestnanosť, kabelky a kožené produkty značky Dajana Rodriguez si vyžadovali prehodnotenie krátkodobých plánov a kampaní. Nová jarná kolekcia 2020 bola pozastavená a výrobné kapacity sa sústredili na výrobu rúšok. Rozpočty na kampane sa znížili a sústredili sa na predaj kabeliek na sklade. Vďaka zásobám, ktoré naplnili sklady po optimalizácii výroby na začiatku roka 2020 boli dostupné takmer všetky produkty.

Pre prémiovú značku sú zľavy vždy citlivá otázka, v cenovej stratégii značky Dajana Rodriguez sme s nimi vôbec nepočítali. Výnimočná situácia si však žiada výnimočné rozhodnutia. Exkluzívna zľava na produkty pomohla zvýšiť obraty v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, a to aj napriek nižším rozpočtom na kampane. Vďaka systematickej a dlhodobej práci online špecialistu a komunikácii na sociálnych sieťach sa obraty stabilizovali. Návrat k bežným cenám, zmena nákupného správania cieľovky a chýbajúca jarná kolekcia v sviežich svetlých farbách si vyžiadali ďalšie prehodnotenie krátkodobých plánov a rozpočtov na podporu značky. Útlm dopytu po rúškach umožnil návrat k výrobe kožených kabeliek.

Prognózy a ekonomický dopad krízy nie sú optimistické. Majitelia firmy sa preto rozhodli využiť čas zníženého dopytu na budovanie značky a upgrade celého výrobného procesu. Značka Dajana Rodriguez je synonymom pre kvalitu a stojí na pevných pilieroch zdieľaných hodnôt ako sú kvalita, zodpovednosť a lokál patriotizmus. Práve preto sa manažment rozhodol investovať do nových technológií pre zvýšenie kvality produktov. Ruka v ruke s prehodnotením Marketingovej stratégie a krátkodobých plánov už dnes majitelia plánujú rozvoj produktového portfólia a trhov.

Dizajnové rúška od Dajany RodriguezDizajnové rúška pre verné zákazníčkyMinimalistický dizajn, alebo krásne výšivky aj to je Dajana Rodriguez

 

Externé marketingové oddelenie. Čo to je?

Marketing na kľúč sa ako externé marketingové oddelenie stáva súčasťou každej firmy. Žijeme s firmami našich klientov a zúčastňujeme sa všetkých procesov rovnako ako interné marketingové oddelenie. Stretávame sa na kľúčových poradách, komunikujeme s obchodníkmi firmy, aby sme mali informácie z prvej ruky. Pre našich klientov staviame na mieru unikátne virtuálne tímy špecialistov a špecialistiek. Naši klienti takto majú k dispozícii nielen marketingových manažérov a manažérky, ale aj sieť špecialistov a špecialistiek zameraných na online kampane, sociálne siete, tvorbu obsahu a reklamných textov a pod. Výhodou je, že klient platí len tých odborníkov, ktorých potrebuje. Zároveň významne šetrí náklady na jednotlivých špecialistov, čo je veľkým benefitom.

Marketing na kľúč klientom dodáva komplexné marketingové projekty – od analýz, prieskumov, cez stratégie, plány, rozpočty až po kreatívu a realizáciu kampaní. Pracujeme rýchlejšie, efektívnejšie a za výhodnejšie dodávateľské ceny. Marketing na kľúč úzko spolupracuje s majiteľmi a vedením firmy. Naša spolupráca je postavená na vzájomnej dôvere a otvorenej komunikácii. Reprezentujeme danú firmu a sme jej súčasťou, preto sú pilierom spolupráce korektné vzťahy a otvorenosť.

Martin Poliačik – lektor Akadémia kritického myslenia a facilitátor tímu MNK
Článok napísala: Eva Poprocká – senior marketingová konzultantka tímu Marketing na kľúč