Filmový marketing
Väčšina z nás rada pozerá filmy. Čo všetko musí producent a distribútor spraviť pre to, aby nás dostal do kín je však bežnému divákovi väčšinou skryté. Filmový priemysel je odvetvie, ktoré v posledných rokoch zažíva veľké zmeny. Internet a možnosti, ktoré divákom poskytuje online priestor výrazne zmenil aj správanie milovníkov filmov. Dočasné uzavretie kín, ochrana autorských práv a nové technologické možnosti naučili divákov využívať online portály na streamovanie a vyberať si, aké filmy pozerajú. Väčšie možnosti výberu pre divákov nútia tvorcov a distribútorov filmov hľadať nové, efektívne spôsoby ako osloviť divákov a dostať ich do kín.
Marketingovú komunikáciu každého filmu ovplyvňuje veľa faktorov – kľúčový je žáner, obsadenie filmu, osobnosť režiséra, alebo zameranie – či ide o komerčný, alebo artový film. Všetky tieto faktory ovplyvňujú koncepciu komunikácie. Marketing filmov pripomína maratónsky beh – na začiatku je fáza zahrievania, šetria sa sily aj rozpočet, aby sme vydržali až do cieľa. A na konci, tesne pred cieľom dúfame, že prvý víkend bude zlé počasie, ktoré pritiahne divákov do kina.
Promo filmov sa začína prvou klapkou
Pri príprave komunikácie sú kľúčové podklady pre komunikáciu a kampane, preto je dôležité, aby bol marketér súčasťou tímu od úplného začiatku. Každý film je niečím iný a má svoje obmedzenia a úlohou marketéra je napríklad aj s menej známym hereckým obsadením, alebo režisérom pripraviť takú komunikáciu a kampane, ktoré aj napriek tomu priláka ľudí do kina. Pri slovenských a českých filmoch je výhodou ak marketér môže priamo ovplyvniť aké fotografie, videá a materiály sa budú zbierať počas nakrúcania a aká bude ich kvalita. Točenie alebo strih traileru pre kiná a videá pre online je úplne iné. V online máme k dispozícii len pár sekúnd, aby sme zaujali, je preto nevyhnutné nájsť len jednu kľúčovú scénu a to najzaujímavejšie, čo v online bude fungovať. Ak má byť kampaň úspešná, musí mať film aj svoj vlastný vizuálny koncept a pútavú kreatívu, ktorou sa odlíši od konkurencie – každý týždeň, v rovnakom čase totiž bojuje o pozornosť rovnakého publika viac filmov.
Marketing slovenských a českých filmov
Pekným príkladom je promo filmu Sviňa a Letní rebeli. Témou veľmi rozdielne filmy majú spoločné to, ako pristúpili k marketingu. Oba filmy mali svoju vlastnú a výraznú vizuálnu identitu a marketingovú stratégiu a dizajn manuál k filmu, ktorý umožnil udržať jasnú a konzistentnú komunikáciu počas celej kampane a zároveň uľahčil prípravu online aj offline kampaní a obsahu pre sociálne siete. V oboch prípadoch sme mali možnosť byť súčasťou tímu a ovplyvniť aký materiál potrebujeme z natáčania – fotografie z backstage, imidžové foto, alebo rozhovory, dokrútky s hercami. Ideálna kombinácia je ak marketéri spolupracujú nielen s producentom filmu, ale aj s distribútorom. Pri filme Sviňa a Letní rebeli sa to podarilo – prvé 3 mesiace sme pracovali priamo s producentom a pokračovali kontinuálne do premiéry s distribútorom filmu, keď sme jeho koncept 360tky obohatili o online stratégiu a komunikáciu. Okrem bežného mixu web – obsah – kvalitný foto a video obsah pre sociálne siete je veľmi efektívnym nástrojom aj Strossle. Natívna forma šírenia obsahu veľmi efektívny formát najmä v prípade nízkeho rozpočtu na komunikáciu. Špecifikom filmu je, že má k dispozícii známe osobnosti – nielen hercov a hlavných predstaviteľov. Najmä v čase premiéry ťahajú promo recenzie známych osobností a ich účasť na predpremiére, alebo premiére filmu.
Základný stavebný prvok je vizuálna identita a tone of voice, akým sa bude film komunikovať a čo chce film divákom povedať. Vizuálna identita určuje použitie loga filmu, vizuálne identifikovateľné prvky a ako ich používať v online, aj v offline prostredí.
Na Slovensku sa špecializuje na filmový marketing veľmi málo spoločností. Marketing na kľúč je jednou z mála firiem, ktorá sa špecializuje na filmový biznis. Dlhoročnú spoluprácu Marketingu na kľúč s distribútorom filmov CinemArt reprezentuje spolupráca na filmoch ako je najúspešnejší slovenský film Sviňa, Letní rebeli a mnohé ďalšie.
Článok napísala: Eva Poprocká – senior marketingová konzultantka tímu Marketing na kľúč